Det pratas mycket om "no-filter" idag. Många ser det som något väldigt positivt och autentiskt, ett ärligt uttryck där verkligheten fångas precis som den är. Men frågan är om det verkligen är så enkelt. Många använder uttrycket "rakt ut ur kameran" för att understryka äktheten i sina bilder, som om det skulle innebära en objektiv sanning utan påverkan från fotografens val.

A side-by-side comparison of a black and white landscape showing rural houses under a vast sky during day and night.

När vi använder våra mobiltelefoner som automatiskt bearbetar bilderna lämnar vi delvis över vår kreativitet och vårt personliga uttryck till en dator. Att tro att en mobilkamera skulle fånga verkligheten exakt som varje individ upplever den är kanske lite optimistiskt. Olika kameror, ljusförhållanden och tekniska inställningar kommer alltid att påverka slutresultatet. Dessutom påverkar fotografens val av komposition starkt hur betraktaren uppfattar en bild, vad som inkluderas och vad som utelämnas avgör vilken berättelse som förmedlas. Exempelvis kan en solnedgång se helt annorlunda ut genom olika kameror, och beroende på ljusbalans kan bilder få varmare eller kallare toner än vad vi faktiskt upplever med våra ögon.

En annan aspekt är analog fotografering med film. Det finns en föreställning om att bilder tagna med film är mer äkta och mindre manipulerade än digitala bilder. Men även här gör fotografen många kreativa val redan från början. Olika filmtyper har väldigt olika egenskaper, vissa ger starkare kontraster och andra mjukare toner. Till exempel kommer en svartvit film att ge en helt annan känsla än en färgfilm, och valet av film påverkar starkt hur betraktaren uppfattar motivet.


Historiskt sett har många erkända fotografer använt omfattande efterbearbetning för att förverkliga sina konstnärliga visioner. Ansel Adams, en av fotografins mest hyllade namn, spenderade långa timmar i mörkrummet för att framkalla och bearbeta sina bilder. Hans ikoniska foto "Moonrise, Hernandez, New Mexico (1941)” är ett bra exempel på hur mycket arbete som faktiskt lagts ner efter att bilden togs, för att få fram precis den stämning och detaljrikedom som Adams föreställde sig på plats.


Det finns många sätt att uttrycka sig på inom fotografin, och varje metod har sina styrkor och möjligheter. Det viktigaste är kanske inte om vi använder filter eller ej, utan snarare att vi är medvetna om våra val och uttrycker det vi vill förmedla. Fotografering handlar trots allt om kreativitet och personlig vision, oavsett om bilderna har gått igenom digital efterbehandling, ett analogt mörkrum eller ingen behandling alls. Ska jag vara helt ärlig så upplever jag att många faktiskt är medvetna om att deras bilder kanske inte alltid håller hög nivå när det gäller uttryck, komposition, berättelse eller teknisk kvalitet. Därför väljer de ibland att framhäva att bilden är tagen med film eller att den är helt utan filter, som ett sätt att ge den värde. Men en mindre bra bild blir inte bättre bara för att den är analog eller "rakt ut ur kameran". Det går helt enkelt inte att sminka en gris med dessa uttryck.